Thomas Keizer werkte in het voorjaar en zomer van 2025 aan zijn afstudeerproject bij de Hotspot Groene leefbare stad. Hij deed de opleiding Bos en Natuurbeheer bij Hogeschool van Hall Larenstein, waar hij de specialisatie Mens en Natuur volgde. Inmiddels heeft hij zijn diploma gehaald en blikt hij terug op zijn tijd bij de Hotspot.
Achtergrond
"Ik ben van jongs af aan al geïnteresseerd geweest in de natuur. Opgegroeid in een dorpje in Oost Groningen, waar ik graag de tuin, het bos en het beekdal in ging, koos ik ervoor om na de middelbare school Bos en Natuurbeheer te gaan studeren aan de Hogeschool Van Hall Larenstein. Dit deed ik met het doel om boswachter te worden, maar tijdens mijn studie kwam ik erachter dat ik ook de relatie tussen mens en natuur erg interessant vindt. Daarom koos ik voor de specialisatie Mens en Natuur, waar ik onder andere leerde over de verschillende manieren waarop de mens de natuur waarneemt, de gezonde werking van de natuur en over verschillende vormen van natuureducatie.
Natuureducatie
Tijdens mijn afstudeerproject heb ik natuurbelevingsactiviteiten ontwikkeld voor kinderen tussen de 6 en de 9 jaar. Deze activiteiten kunnen begeleid worden door eerstejaars vmbo-leerlingen van Yuverta die tijdens de kwt (keuzewerktijd) het vak 'natuur' volgen. Om ervoor te zorgen dat de leerlingen goed voorbereid en vol zelfvertrouwen de activiteiten kunnen begeleiden, heb ik ook handleidingen en een voorbereidingsles voor de vmbo'ers ontwikkeld, evenals een format voor een activiteitendag. De medewerkers van de Hotspot Groene leefbare stad hebben me advies gegeven tijdens het project en hebben me voorzien van nuttige feedback. Ik wilde tijdens mijn afstudeerproject graag ervaring opdoen met een nieuwe doelgroep. Ik had al ervaring met het ontwikkelen van lesmateriaal voor basisschoolkinderen, maar nog niet voor vmbo'ers
Het project
Het afstudeerproject bestond uit meerdere fases. Als eerst was het zaak om de doelstelling en probleemstelling duidelijk te verwoorden. Daarna kon ik beginnen met het literatuuronderzoek, interviews en het opstellen van een online vragenlijst. De resultaten heb ik vervolgens geanalyseerd en omgevormd tot een programma van eisen. Aan de hand van dit programma heb ik een conceptontwerp gemaakt. De conceptactiviteiten voor kinderen tussen de 6 en 9 jaar zijn getest in de vorm van pilotactiviteiten op verschillende basisscholen en de concepthandleidingen zijn met één van de betrokken vmbo-docenten en een medewerker van de Hotspot Groene leefbare stad besproken en voorzien van feedback. Ook de activiteiten zijn door leerkrachten die aanwezig waren bij de pilots voorzien van feedback. Het leukste van dit afstudeerproject vond ik het uitvoeren van de pilotactiviteiten.
Het proces
Het proces is, zoals het vaak gaat bij een afstudeerproject, met pieken de dalen verlopen. Van de pieken heb ik genoten en van de dalen heb ik geleerd. Een piek was bijvoorbeeld het ontwerpen van de activiteiten en handleidingen aan de hand van het programma van eisen, omdat ik bij elk onderdeel van het programma nog kon zien hoe ik dat had onderzocht. Mijn onderzoek werd nu echt omgevormd tot een product! Ik heb geleerd dat het voor mij belangrijk is om duidelijke dagplanningen te maken en ook juist rustmomenten in te plannen; vooral op momenten dat het moeilijk is om gemotiveerd te blijven en op een juiste manier te prioriteren. Sijtske Ouderkerken, mijn opdrachtgever tijdens dit project, heeft me daar handige tips over gegeven.
Toekomstplannen
En nu is het tijd om verder te gaan. Wat betreft een toekomstige baan sta ik nog een beetje op een tweesplitsing. Ik wil me namelijk graag professionaliseren op het gebied van mens en natuur, bijvoorbeeld doormiddel van een baan in de natuureducatie of als boswachter publiek. Aan de andere kant wil ik graag meer ecologische en landschapskennis opdoen, dus ik ben ook op zoek naar een baan of traineeship in dat vakgebied. Kortgezegd: de toekomst ligt nog open. Ik ben benieuwd wat het te bieden heeft!"