De mbo-locaties van Yuverta in Den Bosch, Dordrecht en Houten gaan dit schooljaar aan de slag met het vergroenen van hun klaslokalen, geïnspireerd op de principes van biophilic design. Het idee hierachter is om een gezonder en prettiger leerklimaat voor studenten te creëren én om de effecten van een groene leeromgeving in de praktijk te onderzoeken.
Onderzoekend leren
Tweedejaars studenten van deze drie locaties gaan daarom zelf op onderzoek uit, met de onderzoeksvraag: hoe beïnvloeden planten in de klas de luchtkwaliteit, de temperatuur en het CO₂-gehalte, in vergelijking met lokalen zonder groen? Met behulp van harde data en onderzoekend leren gaan zij ontdekken wat de impact is van een groene leeromgeving. Dit onderzoekend leren is een onderdeel van het innovatieproject ‘Groen in het DNA’ van de afdeling Bloem, Groen en Styling.
Vitaal groen
De verschillende vestigingen doen eerst een nulmeting zonder planten en gaan daarna meten met planten in het lokaal. Dit schooljaar worden er in elke periode pilots gedraaid om uiteindelijk tot een mooi onderdeel in het curriculum te komen over ‘vitaal groen’. Achter de schermen werkt een gedreven projectteam aan de uitwerking en ontwikkeling, zodat studenten dit schooljaar al met de eerste conclusies kunnen komen.
Projectpartners
Naast de docenten en studenten van de drie vestigingen zijn er ook verschillende interieurvergroeners betrokken bij dit project, die de beplanting op de locaties verzorgen. Voor Houten is dat Hoogendoorn (Geert van der Heijden), voor Den Bosch is dat Interieurbeplanting van der Vleuten (Bianca de Beijer en Ruud Teutelink) en voor Dordrecht is dat Plant Invest B.V. (Caroline Smid-Hulspas).
Dit onderzoeksproject valt onder het Practoraat Groene leefbare stad in samenwerking met Bloem, Groen en Styling, en is mede mogelijk gemaakt dankzij de gedoneerde sensoren van AirTeq Online monitoring